Vad jag gjort

Jag har gjort ca. 5000 musikframträdande på slott, konserthus, museer, kyrkor, församlingshem, vårdhem, skolor, dagis, grottor, kyrktorn, lastbilsflak osv. Mest i Skandinavien, från Smygehuk till Berlevåg, men även i Tyskland, Polen, England och USA.

Har gjort musik till radioteater.

Varit skådespelande musiker i "la Comedia" 1999. Se vidare Thales Film & Teater.

Fornnordiska Klanger Medverkade på CDn Fornnordiska Klanger, där jag rekonstruerade de flesta instrumenten på inspelningen och spelade även flertalet musikinslag. Musikarkeolog Cajsa S Lund har producerat och skrivit det 68-sidiga texthäftet. Fornnordiska Klanger fick en Grammis 1984.

Har vidare tillverkat ca. 4000 musikinstrument. En del i endast ett exemplar. På uppdrag av Kung. Musikaliska akademien uppfann och tillverkade jag akademiens 50års gåva till Kungen. En unik kombination av jakthorn och harskramla.

Jag har även hållit kurser i instrumentbygge bl.a. i schamantrumbygge, benflöjtstillverkning, spelhornsmakeri.

I slutet av 1960-talet gick jag på Skånska Målarskolan. Min första utställning hade jag 1965. Därefter har jag ställt ut ett antal gånger från Trelleborg till Kiruna.

Självförtäraren Självförtäraren
Diskussion Diskussion
Stegen Stegen
Pro Patria Pro Patria
Vi kräver! -Vi kräver!

Mitt senaste offentliga konstnärskap är tre trädskulpturer i Degeberga Hembygdspark 2006.

Lujem - Degeberga Lujem
Gralje Gralje
Noschja Noschja

Vad jag fått

Kristianstads kommuns kulturstipendie 1980.

Kristianstads landstings kulturpris 1997.

Program

Forntida musik

Gamla Testamentets musik

Båda programmen kan göras både för vuxenpublik och skolor.

Harald Hoppe

En musiksaga som görs tillsammans med Gert Hagander (barn­före­ställning). Harald Hoppe

Spele-Hans

Musikteater i medeltidsmiljö som görs tillsammans med Gösta Petersen (barn- och familjeföreställning). Spele-Hans

Pfad Lazem band

Jag försökte för många år sedan starta ett folkmusikband med bara blåsinstrument. Det fanns tyvärr inget intresse så projektet rann ut i sanden. Jag är i grunden blåsare och har ett stort intresse av musikinstrument i största allmänhet.

Mötet med Pfad Lazem Band blev en viktig händelse i mitt liv. Bandet som är en renodlad blåsorkester leds av den minst sagt originelle Pfad Lazem. Det är en löst sammanhållen grupp på ca. 20 personer och startades enligt osäkra (onyktra) källor redan under 1960-talet av Pfad Lazem, Christian Heinrich och Josef Mendec. Man spelade fri-jazz i Peter Brötzman-Albert Mangeldorffs anda. Genom åren har bandet ombildats, omdanats, konverterat och flippat ut. Grunden är dock följande: musik för blåsinstrument och att Pfad Lazem är ledare. Från början spelade Pfad Lazem tenorsax men gick över till tuba för att, som han själv uttrycker det, slippa spela så många toner per sekund. Bandet fick en mer etnisk-folkmusikalisk inriktning i och med Pfad Lazems bekanntskap med Constantin Zabske. Orkestern innehåller påfallande många kvinnor.

Då mitt eget orkesterprojekt blåste bort gav jag bandet mina arr. av svensk folkmusik. För några år sedan träffade jag Havva, en person med förflutet i show­business, snickeri­bran­schen och hockey­rinken. Han hade skrivit en hel byrålåda med låtar och undrade om jag kunde arrangera dessa för en eventuell skivinspelning. Havvas vision var att låtarna skulle kompas av en ruffig blåsorkester.

       Heureka!        Pfad Lazem Band!

Jag arrangerade låtarna. Tursamt nog var Pfad Lazem skyldig mig pengar. Med den hållhaken ställde bandet upp. Efter en spelning i Köpenhamn gjorde man en avstickare till Skåne så att jag och Havva kunde gå igenom arrangemangen. Några månader senare gjordes inspelningen i den legendariska Silence-studion i Koppom med Tony Thorén från Rekord Musik som producent.

        Det blev alltså en CD! Havva

Arundo Contra

Arundo Contra Register: B♭2 till G♭

Länkar

Kontakt

Åke Egevad
Stenhuset
Mansdalavägen 179
291 92 Kristianstad

Tel: 072-245 66 13
E-post: ake.egevad@gmail.com